انسولین هوشمند تحولی در درمان دیابت

10 فوریه 2015- انسولین هوشمندی توسط دانشمندان ابداع و درحال آزمایش است که می تواند از فشار نظارت مداوم  قند خون بر بیماران بکاهد.

دانشمندان دانشگاه Utahترکیبی بنام Ins-PBA-Fرا ابداع نمودند که فعالیت آن بطور خودکارهنگام افزایش قندخون افزایش می یابد، این ترکیب تا 24 ساعت در خون باقی می ماند.

 این ترکیب نسخه ی اصلاح شده ای از انسولین طولانی الاثر با نام تجاری LEVIMIRاست که با تغییرات شیمیایی انجام شده بروی آن تنها با یکبار تزریق درطول روز می تواند مقدار قند خون موشهای دیابتی را همانند موش های غیر دیابتی  ثابت نگه دارد.

انتشار انسولین

انسولین PBA-Fبه روش مهندسی تولید شده است این انسولین دارای دمی بنام  phenylboronic acidیا PBA-Fاست که در شرایط طبیعی به آلبومین متصل است و اتصال آن به این مولکول از فعالیتش ممانعت می کند اما با افزایش قند خون، مولکولهای قند به PBAمتصل شده و انسولین PBA-Fرا از آلبومین جدا می کنند و در این حالت، انسولین شروع به فعالیت می کند و زمانیکه مقدار قند به حالت  طبیعی بازگشت مجددا از فعالیت  باز می ایستد. این نوع انسولین درحال  حاضر حداقل به مدت 14 ساعت در بدن موش فعالیت  می کند درطول این مدت انسولین هوشمند چندین بار در پاسخ به افزایش قندخون(مصرف غذا) به فعالیت می پردازد.

محققان دانشگاه یوتا امیدوارند درطی 2 تا 5 سال آینده بتوانند این نوع انسولین هوشمند را بروی  بیماران  آزمایش کنند، استفاده از این نوع  انسولین در آینده می تواند  از فشار نظارت  مداوم قند خون بر بیماران  بکاهد .

دکتر Danny Chouسرپرست این تحقیق میگوید: درحال حاضر باید مقدار نیاز بیمار به انسولین را تعیین  کنیم  اما با تزریق انسولین هوشمند به محاسبه ی مقدار و دوز انسولین  نیازی  نخواهیم داشت و تنها کافیست این نوع  انسولین را تزریق کنیم زیرا فعالیت این نوع  انسولین  زمانیکه  مقدار قند خون پایین  می آید، خود بخود  متوقف می شود.

مدیر اجرایی بنیاد تحقیقات دیابت نوجوانان در انگلستان دکتر کارن ادینگتون می گوید: درحالیکه  پیشرفت به سمت آزمایشات بالینی بروی انسان زمانبر است اما ما بسیار به آن امیدوار و خوش بین هستیم.

 او می افزاید: برای بسیاری از بیماران  مبتلا به دیابت نوع 1، دستیابی به یک کنترل خوب قندخون به چالشی روزانه تبدیل شده است این نوع  انسولین موفقیت دستیابی  به کنترل  خوب قند خون را تنها با یکبار  تزریق روزانه یا در هفته تضمین می کند.

نتایج این تحقیق درمجله ی Proceedings of the National Academy of Sciencesمنتشر شد.

منابع:

www.sciencedaily.com/releases/2015/02/150210130504.htm

www.diabetes.co.uk/news/2015/feb/smart-insulin-could-transform-diabetes-treatment-99026877.html

Proceedings of the National Academy of Sciences, 2015; 201424684 DOI: 10.1073/pnas.1424684112